Memo dalaman - perhimpunan sekolah

PERHATIAN SEMUA GURU

Setakat ini saya sudah mengadakan perhimpunan dengan pelajar Tingkatan 4 dan 5.
Inti sari ucapan saya semasa perhimpunan pelajar ialah:
i.                 What do you want? / Apa yang anda hendak? Kehidupan akan memberi kita apa yang kita hendak. Jika tidak pasti apa yang dihendaki, maka, apa sahaja yang terjadi adalah diterima. Sering orang menyalah ketentuan / persekitaran. Terjadilah mentaliti ”apa nak buat” / victim mentality.
ii.                Have you decided? Jika decision utama ini sudah dibuat, maka, tidak perlu banyak decision lain. Decision lain akan mengikuti decision utama itu. Contoh: Have you decided to pass your SPM? Jika pelajar sudah decided, maka tidak perlu lagi membuat decision sama ada hendak hadir sekolah atau ponteng sekolah / buat atau tidak kerja rumah / rambut panjang atau pendek, dsb.
iii.               Cari sebab, jangan beri alasan. Beri sebab kenapa harus buat kerja rumah – kerana untuk memahami dengan lebih mantap sesuatu topik. Jangan cari alasan kenapa tidak buat kerja rumah. Alasan tidak akan membantu untuk memahami topik tersebut.
Dengan ini, mana-mana guru boleh menyoal pelajar yang tidak mendengar teguran / nasihat / amaran guru. Katalah pelajar berambut panjang – tanya dia “Have you decided to be a good student?”. Atau, tanya dia “What do you want?”. Peraturan sekolah mengehendaki pelajar berambut pendek dan kemas. Kalau his want ialah untuk berambut panjang, sekolah bukalah tempat untuknya. Kenapa sekolah harus menerima dan melayannya?
Jika pelajar memberi berbagai-bagai alasan, tanya dia adakah alasan yang dia berikan itu membantu dia.

0 comments:

Post a Comment