1,086 civil servants declared bankrupt

March 02, 2011
PUTRAJAYA, March 1 — Deputy Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Liew Vui Keong today revealed that debt is a problem affecting civil servants in the country, even leading to bankruptcy.
He said the Insolvency Department reported 1,086 civil servants were declared bankrupt in 2009, 72.74 per cent of whom were men.
“Government employees need to understand that debt can affect their performance at work, and disciplinary action can be taken against them should it happen,” he said during the launch of the Whistleblower Protection Act 2010 Briefing, Bankruptcy Briefing and Legal Aid Briefing to members of the Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Service (Cuepacs) at the Prime Minister’s Department, here today.
Also present at the ceremony jointly organised by the Prime Minister’s Department’s Legal Affairs Division, Legal Affairs Department and the Insolvency Department was Cuepacs president, Datuk Omar Osman.
Liew added that the briefing was also held to demonstrate to civil servants ways to overcome issues related to debt and bankruptcy. — Bernama
 
Kata Pengetua:
 
1. Hati-hati apabila berhutang. Jangan terlibat dengan sesuatu yang anda tidak pasti, malah tidak tahu. Apabila guru berjumpa saya untuk mendapat tandatangan Ketua Jabatan apabila membuat hutang, ramai yang tidak tahu sama ada hutang itu good debt atau bad debt. Ilmu paling "comman" anda ialah untuk mengetahui sama ada hutang itu "good atau "bad". Kalau anda sedar apa jenis hutang yang anda ambil, anda akan lebih berhati-hati.
 
2. Ramai di kalangan kita pada hari ini berbelanja wang yang belum lagi kita dapat. Maka, perbelajaan menggunakan kad kredit menjadi sangat popular. Kemudian membuat pembayaran minima hutang kad kredit. Kad kredit adalah untuk mereka yang berdisiplin sahaja. Kalau tidak, anda akan berhutang sepanjang hayat. Menakutkan!
 
3. Senario ini memanglah sangat pahit untuk ditelan, tetapi, kenyataannya, ramai kakitangan kerajaan (termasuk juga orang awam agaknya) yang berada dalam kesusahan kerana hutang. Ada orang mengatakan, jika tidak berhutang, tidak ada harta. Sesuatu yang perlu anda fikirkan sebelum membuat hutang seterusnya. Eh ... kenapa pula saya memberi nasihat kewangan?

0 comments:

Post a Comment